יום ראשון, 29 באפריל 2012

הומואים ואיידס או: הדם שלי לא מספיק אדום?


הם לא רוצים את הדם שלי. בנק הדם טוען שאני "מקיים אורח חיים העלול להגביר את הסיכון למקבלי הדם כמו שימוש תוך ורידי/הסנפה סמים, קיום יחסי מין עבור תשלום, קיום יחסי מין בין גברים לאחר שנת 1977 ועוד.” הומואים, זונות ונרקומנים - כולנו עם דם מלוכלך.

איידס מוגדר כיום כמחלה כרונית, כלומר, אפשר לחיות עם זה, אבל אי אפשר להבריא. בדיקה יכולה לזהות נוכחות איידס בדם רק שבעה שבועות מיום ההדבקה, אך ניתן להדביק בכל זמן. התקופה בה יש למישהו איידס אבל לא ניתן לגלות את זה בבדיקה נקראת "תקופת חלון", והיא משחקת תפקיד ממש חשוב. דם, אגב, נשאר טוב לפרק זמן מאוד קצר, ולכן אי אפשר לחכות לסוף תקופת החלון. צריך להחזיק אצבעות שמי שתרם דם לא קיבל איידס בשבעת השבועות האחרונים.

ויקיפדיה אומרת ש-25% מכלל נשאי האיידס הם הומואים. זה מלא. אבל הסימוכין לזה הוא מאמר מ-2006. אז שאלתי את הועד למלחמה באיידס, שסירבו לתת לי תשובה ברורה, והתחמקו עם תשובות כמו "לא ניתן להגדיר 'הומוסקסואל' הגדרה חדה מספיק" או "לא ניתן לדעת מכיוון שלא כולם נבדקים”. הם כן מגלים ש40% מכלל הנשאים החדשים ב-2010 היו הומואים. אז כן, זה מלא. ואם הומואים לא שומרים על עצמם אז שלא יתלוננו.

אז למה אני מתלונן? כי מספיק שבאיזה ליל שכרות לפני 10 שנים מישהו ירד לי, ואני הומו. זוכרים את תקופת החלון שדיברנו עליה? משרד הבריאות שכח אותה. אחרי שבעה שבועות אפשר לזהות איידס במנת הדם. הומו או לא, אם יש שם איידס, יגלו את זה. אז שיפסלו מישהו ששכב עם גבר שבעה שבועות אחורה, שיקחו מרווח בטיחות של תשעה שבועות, של ארבעה חודשים אפילו. אבל 40 שנה? זה לא קצת היסטרי?

אז פניתי לבנק הדם (ממש חשתי אילנה דיין) ושאלתי מה הסיכוי לפספס בבדיקה דם נגוע באיידס, בהנחה שתקופת החלון עברה. התשובה: "כל מנה שנתרמת עוברת בדיקות מאד רגישות לגילוי גורמים העלולים לעבור בעירוי דם" אבל "ברור וידוע [...] שיש סיכון מסוים שהבדיקות [...] לא יגלו את נוכחות הנגיפים.” ברור וידוע? למי בדיוק?! כשאני נבדקתי אף אחד לא אמר לי: "בעקרון אין לך איידס, אבל ברור וידוע שאולי יש לך". למעשה, הבדיקה של בנק הדם כל כך מחמירה עד שמספר אנשים מקבלים תשובה חיובית (זה יותר "אולי" כזה) ובבדיקה שנייה מגלים שהכל בסדר.

וחוץ מזה, מה זה "סיכון מסויים"? כמו ששלומי שבן אומר: "דברי בציונים, גברת! דברי במספרים!” הם לא רוצים לדבר במספרים. עזוב אותך תקופת חלון, עזוב אותך סיכוי וסיכון, עזוב אותך חלון בדיקות. להומואים יש איידס. זה מסוכן. וכשמנפנפים מולך בקלף ה”אתה מעדיף להדביק מישהו באיידס?" אין ממש מה לעשות עם זה.

אז מה קורה בסוף? הומואים נעלבים או משקרים. הנעלבים לא תורמים מתוך עיקרון והשאר מחליטים לעצמם אם הם משתייכים לקבוצת סיכון. כלומר הומו חושב לעצמו "הממ... יש לי איידס היום?” ולפי זה מחליט. לא הכי אמין, נכון?

אז בצד של מי אני? לא יודע. זה מה שהבנתי:
הומואים-תתאפסו על עצמכם! שימו קונדום! מה אתם דפוקים?! איידס! זה מסוכן!!! בנק הדם- אי אפשר להגדיר בחור שקיבל מציצה אי שם בשנות ה-80 כהומו. צריך לחשוב על כמה דברים מחדש. ולסיכום, אני קורא לכולם: לכו לתרום דם, אל תהיו זונות
או הומואים
או נרקומנים.”

תגובה 1:

  1. יש דברים שפשוט מרתיחים את הדם... זה אחד מהם.
    מסכימה שצריך לחשוב על ההגדרות הטיפשיות האלו ולשנות אותן לאלתר ולא להפלות את ההומואים על עצם העובדה שהם הומואים. אם כבר לציין שכל מי שקיים יחסי מין לא מוגנים(אוראלי, אנאלי, ואגינאלי :)) בחודשיים האחרונים שימנע מלתרום דם. כל השאר WELCOME!

    השבמחק